מרכיבי התזונה לגדילה והתפתחות | הורים בכיף

מרכיבי התזונה לגדילה והתפתחות

מדד שטוזים
דרגו את הכתבה:

ילד מחזיק תמונה

כהורים, כבר מהמפגשים הראשונים בטיפת חלב, נושא עקומת הגדילה מקבל משמעות חשובה. אין זה פלא, שלהורים לילדים ההתפתחות והגדילה הינה מרכיב חשוב בדאגה לעתיד ילדיהם. בשנים האחרונות גוברת ההבנה כי לתזונה חשיבות מכרעת במימוש הפוטנציאל התקין של גדילה והתפתחות, ולראיה, רשויות התקינה האירופאיות המובילות בעולם כגון EFSA (European Food and Safety Authority) הכירו בנחיצות של סידן וויטמין D לגדילה והתפתחות העצם בילדים. גם בישראל, יצא נייר עמדה של ארגון רופאי הילדים באותו עניין (ראה מסגרת). ולא בכדי: בשנת החיים הראשונה קצב הגדילה מסחרר ותינוקות משלשים את משקל הלידה. עד גיל 10 הם ישלשו את משקלם בשנית (הפעם בפרק זמן של עשור לערך). כמויות האנרגיה, החלבון, הוויטמינים והמינרלים שלהם זקוקים הילדים עולה כיוון שהעצמות גדלות והשרירים מתחזקים. גם בהמשך, בתקופת ההתבגרות המינית, שוב יש גדילה מואצת.

דיאטה בריאה עבורם צריכה להתבסס על מגוון רחב ככל האפשר של מזונות, עם דגש על מזונות בעלי ערכים תזונתיים גבוהים מכל אבות המזון.

הפחמימות – חיוניות במיוחד לפעילות המוח והשרירים והן מהוות מקור אנרגיה מרכזי. מספקות אנרגיה לגדילה
מקורות טובים לפחמימות הם דגנים מלאים, לחם מלא, אורז מלא, קטניות וכו'.

החלבונים- חשיבות החלבון היא בבניית רקמת שריר ורקמות אחרות המתפתחות באופן מואץ אצל ילדים, יצירת אנזימים והורמונים ונוגדני מערכת חיסון. בחסר באנרגיה- חלבון ישמש גם כמקור לאנרגיה. כשמדברים על חלבון חשוב לא רק כמה אוכלים, אלא גם איזה חלבון ומה איכותו. היות ויש חומצות אמינו (שהן אבני הבנין שמרכיבות את החלבון) שחייבים לקבל מהמזון כי הגוף לא יכול ליצרם לבד, החלבון האיכותי ביותר יהיה זה שיכיל אותן. חלבונים מהצומח מכילים "חלבון חסר" ואילו חלבונים מהחי (שמקורם בביצים, מוצרי חלב ובשרים) נחשבים לאיכותיים יותר מבחינה תזונתית ולכן חשוב לצרוך אותם במידה מספקת.

השומנים-השומנים נחוצים להתפתחות מוחית של התינוק (לכן לא מומלץ לתת לילדים מתחת לגיל שנתיים מזונות דלים בשומן) ומספקים חומצות שומן חיוניות לגופינו אשר בלעדיהן תפקודו אינו שלם והוא אינו יכול ליצרן לבד.
מקורות טובים לשומן: שמן זית וקנולה, אבוקדו, טחינה, אגוזים וכו'.

הויטמינים והמינרלים-ספקים חשובים של ויטמינים ומינרלים בתפריט הם הפירות והירקות. כמות הצריכה ביום אמורה להתחלק ביחס של 2/3 ירקות לעומת 1/3 פירות. הירקות והפירות מספקים לגוף גם סיבים תזונתיים.

ויטמינים –הויטמינים החשובים במיוחד לגדילה הם ויטמין A המעורב בתהליכי גדילה וויטמינים מקבוצה B בכלל וויטמין B12 בפרט-
ויטמינים מקבוצה B חיוניים להפקת אנרגיה מן המזון. ויטמין B12 חיוני במיוחד לילדים בגלל תפקידו בהיווצרות תאי דם אדומים ולכן במניעת אנמיה, ובגלל חיוניותו להתפתחותה ותפקודה התקין של מערכת העצבים.

מינרלים-המינרלים החשובים במיוחד לגדילה הם:
ברזל – החיוני למניעת אנמיה ומסייע להתפתחות שכלית ולשיפור הריכוז והלמידה, אבץ – חיוני לגדילה והתפתחות הרקמות ותורם לחיזוק ההגנה החיסונית' , סידן, חיוני במיוחד עבור ילדים לבניית עצמות ושיניים חזקות.

דרגו את הכתבה:

השאירו תגובה


+ 9 = 16

יש לעשות את הפעולת חשבון